Annika

Lärare

Svenska Skolföreningen har idag 9 undervisande lärare. Annika undervisar läsåret 2016-2017 åk 3 och 6-7 i Zumikon ICS och i Zürich Weinberg. Hon handleder även Sofia distanselever åk 7-9.

Annika Jönsson

Lärarkoordinator

e-post: annika(at)svenskaskolforeningen.ch

tel: +41 (0)79 555 43 71

Annika, som har en bakgrund som Ekonomichef/HR på både små och medelstora företag, valde att sadla om och har nu arbetat som lärare i ganska exakt tjugo år.

Trelleborg 1996-1998

Under två år var Annika klassföreståndare för en klass 7 och undervisade huvudsakligen i svenska och engelska i årskurs 6-9. Hade även vuxenutbildning i franska under en kort period. Återvände 1998 till att arbeta inom Finans/HR på ett IT-företag i Malmö.

Bryssel 2002-2008

Annika arbetade som klasslärare i klass 1/2/3 på Scandinavian School of Brussels under drygt tre år och hoppade även in som vikarie i allt från förskolan till gymnasiet, dock mest i klass 6-9, under de drygt 5 år som Annika och hennes familj bodde i Waterloo i Belgien. Skolan hade flera barn med två förstaspråk i hemmet och barnen behövde ofta extra stöd. Annika arbetade även med barn med inlärningsutmaningar, såsom dyslexi, och barn som hade svårt med korttidsminnet.

Prag 2008-2011

Under åren i Prag så arbetade Annika mest med privatelever, allt från klass 1 till klass 9 (Sofia Distans).

Zurich 2011-

Annika arbetar idag på Svenska Skolföreningen i Zurich och undervisar alla årskurser (2016: årskurs 2, 3 och 6/7). Annika är även handledare på Sofia Distans, årskurs 6-9. Hon undervisar via Skype vilket är uppskattat hos de elever som tidsmässigt inte så lätt kan eller vill förflytta sig.

Annika och Christian har tre barn och ett barnbarn, Ronan. Sonen, Johan, är gift och bor i Maine i USA med sin fru Robin. Elin, mellanflickan, studerar i Sverige och Marie, den yngsta, bor och arbetar i Leeds i England.

Annika tycker om att resa, musik, gå på bio, läsa och djur -speciellt hundar- ligger henne mycket varmt om hjärtat.

Mat och vin är också en stor passion. Annika är även mycket intresserad av psykologi, människor och gruppdynamik i skola och arbetsliv.