Föreningen

Föreningen

Svenska Skolföreningen startade 1992 med drygt 20 grundskoleelever i Uetikon am See i Kanton Zürich och blev samtidigt erkänd av Skolverket att bedriva hemspråksundervisning i utlandet. 1996 hade elevantalet vuxit till drygt 60 och föreningen beslutade att även ta emot gymnasieelever.

Genom åren har elevantalet fortsatt växa samtidigt som antalet undervisningsorter ökat. Ett större elevunderlag innebär homogenare klasser, bredare utbyte mellan eleverna och starkare samhörighetskänsla samt bättre möjligheter att utveckla föreningens verksamhet. Som exempel organiserade föreningen för första gången en författarträff för eleverna hösten 2009. Samma år blev föreningen dessutom erkänd att erbjuda hemspråksundervisning (HSK / heimatliche Sprache und Kultur) i den schweiziska grundskolan i Kanton Zürich, Aargau och Schwyz. För närvarande har föreningen drygt 165 elever och över 100 medlemmar (2013).

Skolföreningen är medlem i SUF, Svensk Utlandsundervisnings Förening med säte i Sverige. 2010 registrerades föreningen i Handelsregister Kanton Zürich under namnet "Schwedischer Schulverein". Mer information om föreningen återfinns i stadgarna (Schwedischer Schulverein Statuten 2010) samt i de senaste årens verksamhetsberättelser.,

2017/2018

• Verksamhetsberättelse 2016-2017 >> (kommer inom kort!)

2016/2017

2015/2016

2014/2015

2013/2014

Styrelse 2017/2018

Styrelsen driver skolföreningen på uppdrag av föreningens medlemmar, i enlighet med dess stadgar (Schwedischer Schulverein Statuten 2010) och interna reglemente. Styrelsens främsta uppgift är att organisera, administrera och utveckla föreningens verksamhet.

Skolföreningen har årsmöte i oktober då medlemmarna väljer ordförande, kassör och sekreterare samt övriga styrelseledamöter.

Styrelsen består av minst fyra och som flest nio medlemmar, beroende på föreningens behov. Om du vill veta mer om eller har synpunkter på styrelsens arbete är du välkommen att kontakta någon av ledamöterna!

Om du är intresserad av att arbeta i styrelsen kontakta Josefine Billquist som sitter i valberedningen.

Styrelsepost

Namn